Behavioral analysis of corporate sponsorship and sports marketing communications in Russia
Keywords:
Sports sponsorship, economics of Russian sports, marketing strategy, marketing, sponsorAbstract
The role of sponsorship and effective marketing communications is essential for ensuring the health of the nation and the development of social systems. In Russia, corporate sponsorship is a relatively new phenomenon, if we turn to international experience - therefore, scientific research, the formulation of problems in this area is an extremely topical issue. Effective marketing communications are the most important factor determining the social mood and attitude to sports and health in society. Hence, the object of research is the marketing environment of the national sports lifestyle in society. The subject of the research is marketing communications and corporate sponsorship as the leading factors of social and community development in terms of preserving the health and well-being of the nation. The purpose of the study is a behavioral analysis of the factors determining the effectiveness of the marketing environment, physical culture and sports in Russia. The objectives of the research, allowing to achieve the purpose of this study, are justified by the content of the subject area: 1. Study of domestic and international experience; 2. The use of generally recognized methods of economic analysis and cognition of the surrounding reality; 3. Formulation of conclusions on an extraspective basis, conditioned by scientifically based methods of scientific cognition. The research methodology is expressed in the use of methods of conceptual analysis of behavioral factors of the marketing environment of physical culture and sports in Russia. The results of the study are as follows: 1. A model of consumer-oriented marketing communications in the corporate sponsorship environment is presented; 2. Definitions of the concepts of corporate sponsorship and marketing communications in sports are presented.
Downloads
Metrics
References
Cornwell T. B., Maignan I. An international review of sponsorship research //Journal of advertising. – 1998. – Т. 27. – №. 1. – pp. 1-21. DOI: 10.1080/00913367.1998.10673539.
Farrelly F. J., Quester P. G., Burton R. Integrating sports sponsorship into the corporate marketing function: an international comparative study //International Marketing Review. – 1997. - vol. 14 No. 3, pp. 170-182. DOI: 10.1108/02651339710170249/.
Witcher B. et al. The links between objectives and function in organizational sponsorship //International Journal of Advertising. - 1991. - Т. 10. - №. 1. - С. 13-33. DOI: 10.1080/02650487.1991.11104431.
Shanklin W. L., Kuzma J. R. Buying that sporting image //Marketing Management. – 1992. – Т. 1. – №. 2. – С. 59-67.
Meenaghan T. The role of sponsorship in the marketing communications mix //International journal of advertising. – 1991. – Т. 10. – №. 1. – С. 35-47. DOI: 10.1080/02650487.1991.11104432.
Cornwell T. B. Sponsorship-linked marketing development //Sport marketing quarterly. – 1995. – Т. 4. – С. 13-24.
Cornwell T. B. Sponsorship in Marketing: Effective communication through sports, arts, and events. – Routledge, 2014.
Cornwell T. B., Kwak D. H. Sponsorship-linked marketing: Introduction to topics //Journal of Sport Management. – 2015. – Т. 29. – №. 2. – С. 133-136. DOI: 10.1123/JSM.2015-0055.
Щетинина Е. А., Мурмыло Ю. Д. Спонсорство: эффективный инструмент маркетинговой коммуникации или осознанная социальная практика? //Экономический вектор. – 2020. – №. 2 (21). – С. 41-46. DOI: 10.36807/2411 -7269-2020-2-21-41-46.
Малыгин А. В. Спортивное спонсорство: сущность понятия и место в системе маркетинговых коммуникаций //Вестник Российского Международного Олимпийского Университета. – 2017. – №. 3. – С. 94-101.
Артамонов Б. В. и др. Маркетинговые коммуникации: проблемы, возможности и перспективы развития. Монография – 2018- С. 162.-ISBN 978-5-907072-09-1.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 А. З. Кулбахтина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Авторы, публикующие произведения в журнале «Дискуссия», соглашаются со следующими условиями:
- Авторы сохраняют за собой авторское право и предоставляют журналу право первой публикации произведения, одновременно лицензированной в соответствии с лицензией Creative Commons Attribution, позволяющей другим лицам пользоваться произведением с подтверждением авторства и первоначальной публикации в журнале «Дискуссия».
- Авторы вправе заключать с иными лицами лицензионные договоры на условиях простой (неисключительной) лицензии на использование опубликованного в журнале «Дискуссия» произведения (например, размещение его в базах данных университетов, публикация в книге), со ссылкой на его оригинальную публикацию в этом журнале.
- Автор гарантирует, что является правообладателем всех материалов, предоставляемых в редакцию, и что исключительные права на данные материалы не переданы или не предоставлены другим лицам.
- Авторам разрешено и рекомендуется размещать свое произведение в Интернете до и во время процесса подачи, поскольку это может привести к продуктивному обмену, а также к более раннему и более широкому цитированию опубликованных работ.
С момента загрузки произведения и сопроводительных материалов через раздел "Отправка материалов", автор полностью и безоговорочно принимает (акцептует) публичную оферту о заключении авторского соглашения об опубликовании произведения. В соотвтетствии с этим соглашением автор предоставляет издателю на безвозмездной основе неисключительную лицензию на использование созданного автором произведения.
С момента получения произведения и прилагаемых к нему материалов журнал "Дискуссия" вправе использовать полученные произведения без ограничений по своему усмотрению и в пределах всего срока действия исключительных прав, но с обязательным указанием имени автора (авторов) произведения, в том числе публиковать произведения (полностью или в сокращении) на территории всего мира, переводить на другие языки, направлять в репозитории научной информации, размещать в сети Интернет и использовать другими законными способами.