A theoretical model for the creation of effective commercial units of a modern business entity

Authors

  • A. T. Turganova Sabium LLP (Almaty, Kazakhstan)

Keywords:

Sales department, algorithm, management, strategy, CRM system

Abstract

Any business that seeks to create an effective revenue generation mechanism capable of generating long-term growth is faced with the challenge of purposefully building and scaling its sales team. It is the sales department that is the foundation for continuously attracting new customers, increasing sales to existing customers and predictable growth that will be the foundation of the company’s success in the marketplace. In this context, the object of the study is the process of creating an effective sales department. The subject of the research is the sequence of actions and procedures, a set of methods and techniques of organization and structuring of the sales department. The aim of the research is to develop a modern and flexible algorithm for creating an effective sales department. Research methods: dialectical, system-structural method; theoretical generalization, analysis, synthesis; grouping; deduction and induction; modeling. Results of the research. In the course of the analysis the factors that predetermine the success of the functioning of the sales department at the enterprise are outlined. Using progressive scientific tools the article presents the developed algorithm of creation of effective sales department which includes seven interconnected stages: substantiation of personnel strategy, creation of sales plan, formation of organiza-tional structure, regulation of processes and documentation, implementation of CRM system, cost analysis, scaling of processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

A. T. Turganova , Sabium LLP (Almaty, Kazakhstan)

Director

References

Шеркунов В.Е. Влияние жизненного цикла организации на формирование структуры отдела продаж // Управление продажами. 2021. № 3. С. 162-169.

Никишина А.А. Как правильно организовать работу отдела продаж и повысить его эффективность // Директор по маркетингу и сбыту. 2020. № 8. С. 47-52.

Машницкая Г.В. Ошибки при организации удаленной работы отдела продаж // Управление продажами. 2021. № 1. С. 22-28.

Луценко И.В. Принципы стратегического управления отделом закупок // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2021. Т. 11. № 6-1. С. 147-155.

Springer, Sebastian Sales team reward diversity in B2B solution selling: Ambivalent effects on relational and operational team sales performance // AMA educators proceedings. 2022. Volume 33:Part 2; pp 948-951.

Next Level Sales: WieSieerfolgreichIhrenVertriebdigitalisieren / Christopher Held.Wiley-VCH, 2021. 240 р.

Брежнев В.В. Как за полгода навести порядок в коммерческом отделе и увеличить продажи // Управление продажами. 2021. № 1. С. 56-63.

Ranjan, Kumar. An integrative framework of sales ecosystem well-being // Journal of personal selling & sales management. 2020. №. 40; pp 234-250.

НазаровА.И. Маркетингипродажи: какповыситьэффективностьиспользования бюджетов // Проблемы теории и практики управления. 2021. № 9. С. 185-201.

Пирожков Д.А. Специализация сотрудников отдела продаж в соответствии с сегментацией клиентов // Управление продажами. 2020. № 3. С. 244-249.

Остроумов М.Р. Аудит отдела продаж // Управление продажами. 2021. № 3. С. 176-180.

Назаров А.И., Шиенков Е.В. Отделы продаж и маркетинга: методика оценки и повышения эффективности совместной работы // Управление продажами. 2020. № 3. С. 178-191.

Зубов С.В. Практические аспекты применения инструментов CRM-системы и воронки продаж при повышении эффективности реализации продукции компании // Инновации и инвестиции. 2022. № 3. С. 60-62.

Якуба В.А. Управление отделом продаж: что меняется в кризис? // Управление продажами. 2022. № 2. С. 86-89.

Published

2022-09-16

How to Cite

Turganova А. Т. . (2022). A theoretical model for the creation of effective commercial units of a modern business entity . DISCUSSION | Journal of Scientific Publications on Economic ISSN 2077-7639, 112(3), 76–86. Retrieved from https://discussionj.ru/index.php/polemik/article/view/70

Issue

Section

Economics and management of the national economy

Categories