The role of universities in achieving sustainable economic growth

Authors

  • A. Petrov Research Institute for the Development of Education of the Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russian Federation).

Keywords:

The sustainable development goals, economic growth, decent work, employers, universities, education, research, innovation, university rankings, Russia.

Abstract

Economic growth should be a positive force for the development of the world and Russia. Encouraging entrepreneurship, digitalization, technological innovations in the industries, increase in labor productivity and achieve decent work are key to this. Higher education, in addition, is an important factor in economic growth. Higher education raises people’s productivity, promotes technological advances and innovative entrepreneurship.
To design an ample national policy for sustainable economic growth has become crucial for developed and developing nations. There are 17 United Nations’ Sustainable Development Goals (SDGs) today. The Times Higher Education Impact Rankings measure global universities’ success in delivering the UN SDGs. The Sustainable Development Goals promote development-oriented policies that support productive activities, decent job creation, entrepreneurship, innovation. Sustainable Development Goal 8 recognizes the importance of sustained economic growth and high levels of economic productivity for the creation of well-paid quality jobs. Article author believes that universities play a key role in realizing SDG 8. The strategic goal
of the SDG 8 is to engage a global community of researchers and practitioners to promote inclusive and sustainable economic growth, employment and decent work for all. This is done by applied action research and through collaboration among researchers and practitioners in local and global contexts. The aim of this article is to develop research that contributes to the acquisition of knowledge about universities and their impact on sustainable economic uplift (SDG 8 «Decent Work and Economic Growth»). The study applies general scientific methods.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

A. Petrov, Research Institute for the Development of Education of the Plekhanov Russian University of Economics (Moscow, Russian Federation).

PhD in economics, associate professor, leading researcher.

References

Take Action for the Sustainable Development Goals [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals/ (дата обращения: 02.05.2021).

17 Goals for People, for Planet [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.un.org/sustainabledevelopment/development-agenda/ (дата обращения: 02.05.2021).

Лясковская Е.А.Исследование реализации концепции устой-чивого развития в сфере труда и занятости в России // Вестник ЮУрГУ. Серия «Экономика и менеджмент». 2020. Т. 14. № 2. С. 81–93.

Impact Rankings 2021: methodology [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/impact-rankings-2021-methodology (дата обращения: 04.05.2021).

Московский международный рейтинг «Три миссии универси-тета»: Меморандум [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://mosiur.org/about/memorandum/ (дата обращения: 05.05.2021).

Innovation & Impact Summit seeks to build on Covid response [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.timeshighereducation.com/innovation-impact-summit-seeksbuild-covid response (accessed date: 14.05.2021).

Patrick Deane. SDGs are transforming ‘global academy’ from rhetoric to reality [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.timeshighereducation.com/opinion/sdgs-aretransforming-global-academy-rhetoric-reality (дата обраще-ния: 10.05.2021).

Impact Rankings 2021: decent work and economic growth [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.timeshighereducation.com/rankings/impact/2021/decentwork-and-economic-growth#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/undefined (дата обращения: 15.05.2021).

Отчет о результатах самообследования ФГБОУ ВО «Алтайский государственный университет» [Электронный ресурс]. 2021. Режим доступа: https://www.asu.ru/files/sveden/document/Othet_o_samoobsledovanii_19.04.21.pdf (дата обращения: 12.05.2021).

САМАРА ПОЛИТЕХ сегодня [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://samgtu.ru/university/university (дата обраще-ния: 12.05.2021).

Самарский государственный технический университет: наука [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://samgtu.ru/science/science (дата обращения: 12.05.2021).

Информационная система БД «Техресурс» [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://samgtu.ru/science/sciencetehresource (дата обращения: 15.05.2021).

Отчет о результатах самообследования ФГАОУ ВО «Российский университет дружбы народов» [Электронный ресурс]. 2021.Режим доступа: https://www.rudn.ru/u/www/files/documents/Otchet-o-samoobsledovanii-RUDN-2020.pdf

(дата обращения: 17.05.2021).

Отчет о результатах самообследования ФГАОУ ВО «Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого» [Электронный ресурс]. 2021. Режим доступа: https://www.spbstu.ru/upload/sveden/2020/otchet_samoobsledovanii_2020.pdf (дата обращения:

05.2021).

Казанский (Приволжский) федеральный университет: приори-тетные направления [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://kpfu.ru/prioritetnye-napravleniya (дата обращения: 20.05.2021).

Казанский (Приволжский) федеральный университет: стра-тегические партнёры [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://kpfu.ru/about_university/strategicheskie-partnery (дата обращения: 20.05.2021).

Стратегия развития Университет ИТМО: стратегия разви-тия до 2027 [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://itmo.ru/file/pages/171/Presentation_2027.pdf (дата обраще-ния: 22.05.2021).

Отчет о результатах самообследования ФГАОУ ВО

«Балтийский федеральный университет имени Иммануила

Канта» [Электронный ресурс]. 2021. Режим доступа: https://kantiana.ru/wp-content/uploads/2021/04/otchet-osamoobsledovanie-bfu-im.-i.-kanta-za-2020-god.pdf (дата обращения: 20.05.2021).

Балтийский федеральный университет имени Иммануила Канта: программа развития (2020-2030) [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://kantiana.ru/universitys/development-strategy-2013-2020/ (дата обращения: 20.05.2021).

Отчет о самообследовании ФГБОУ ВО «Российский эконо-мический университет имени Г.В. Плеханова» [Электронный ресурс]. 2021. Режим доступа: https://www.rea.ru/sveden/document/Documents/%D0%9E%D1%82%D1%87%D0%B5%D1%82%20%D%BE%20%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BE%D0%B1%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4

%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B8%20%D0%B7%D0%B0%202020%20%D0%B3%D0BE%D0%B4.pdf (дата обращения: 15.05.2021).

Отчет о самообследовании ФГАОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный электротехнический университет «ЛЭТИ» им. В.И. Ульянова (Ленина)» [Электронный ресурс]. 2021. Режим доступа: https://etu.ru/sveden/files/Otchet_o_sam

oobsledovanii_2020_19_04_2021_itog_.pdf (дата обраще-ния: 20.05.2021).

Муратова М.Н., Камчатова Е.Ю.Современные условия разви-тия производственной деятельности в промышленном сек-торе России // Дискуссия. 2020. № 103. С. 26–36

Published

2021-10-12

How to Cite

Petrov А. (2021). The role of universities in achieving sustainable economic growth. DISCUSSION | Journal of Scientific Publications on Economic ISSN 2077-7639, 106(2 (3), 49–59. Retrieved from https://discussionj.ru/index.php/polemik/article/view/6